پالیزهم
پالیزهم

پاپایا: خواص تغدیه ای

پاپایا بومی جنوب مکزیک بوده و درحال حاضر در بیشتر مناطق استوایی کشت میشود. مناطقی از جمله هاوایی که در اوسط دهه هشتاد میلادی(۱۸۰۰s). امروزه هاوایی هنوز هم تنها ایالت ایالات متحده آمریکاست که به صورت تجاری پاپایا میکارد.

دو گونه اصلی پاپایا وجود دارد: مکزیکی که وزنش  به ۴٫۵ کیلوگرم میرسد و گونه بسیار کوچکتر هاوایی که در فروشگاه ها یافت میشود. پاپایا که به آن خربزه درختی یا پوپو(pawpaw) هم گفته میشود فقط برای طعم غنی شیرین اش شناخته نمیشود، بلکه برای خاصیت ترد کنندگی گوشت هم مورد اهمیت است.

این میوه در ابتدا سبز بوده و قدری مزه تلخ دارد. پاپایاها وقتی کاملا میرسند رنگ زرد بیشتری به خود گرفته و به شکل گلابی درمی آیند. مغز نارنجی رنگ آنها دهها دانه کوچک، سیاه و ژله ای دارد که در مرکز جمع شده اند، مانند یک خربزه.

پاپایا

 

پاپایا ی نرسیده در بعضی مناطق جهان به عنوان یک جایگزین گیاهی استفاده میشود اما به صورت کال به عنوان یک میوه خوردنش توصیه نمیشود مگر پخته شده باشد. روشهای توصیه شده مصرف پاپایا شامل آب میوه اش(که گاهی آنرا بخاطر طعم دلپذیرش به سایر آب میوه های طبیعی اضافه میکنند) میشود اما در سالاد و سالسا هم فوق العاده است که البته هرکدام به خودی خود بسیار عالی است.

 

پاپایا

فواید پاپایا

ویتامین C  یکی از نقاط قوت پاپایا است، با تامین ۱۴۴% نیاز روزانه در هروعده مصرف که به عنوان یک جنگنده عفونی عالی همانند یک آنتی اکسیدان ذره خوار رادیکال آزاد است. سایر ویتامین ها شامل ۳۱% نیاز روزانه ویتامین A (مورد نیاز برای پوست سالم، غشای موکوزی،بینایی و به خصوص دژنراسیون ماکولا(تاری بینایی وابسته به سن)). پاپایا ۱۳% اسید فولیک رژیم غذایی را تامین کرده و دارای مقادیر خوبی از فیبر و پتاسیم(از اجزای مایع سلول و بدن است که در تنظیم ضربان قلب و فشار خون نقش دارد) است.

ویتامین های B موجود در پاپایا مانند اسید فولیک، پیریدوکسین(B6)، ریبوفلاوین و تیامین(B1) ضروری تلقی میشوند چون از نیازهای بدن هستند اما توسط بدن شما تولید نمیشوند، بنابراین به یک منبع خارجی احتیاج است تا متابولیسم مربوطه انجام شود.(این دلیل آن است که چرا وجود غذایی مانند پاپایا در رژیم غذایی شما مهم است.)

پاپایا یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری ها ازجمله تصلب شرایین، بیماری های قلبی و رماتیسم مفاصلی است و به سلامت دستگاه گوارشی و ایمنی شما کمک میکند. پاپایا حاوی زردینه بتاکاروتن است که مطالعات ثابت کرده اند به محافظت دربرابر سرطان شش و دهان کمک میکند. سایر رنگیزه ها برای مثال لوتئین، زآگزانتین و کریپتوزانتین، خواص آنتی اکسیدانی قدرتمندی علیه رادیکال های آزاد دارند که  از بدن شما در برابربیماریهای پیری زودرس و دژنراسیون(تباهی) محافظت میکند.

جدول حقایق تغذیه ای پاپایا

.

با این حال پاپایا را با اعتدال مصرف کنید چون حاوی فروکتوزاست و در مقادیر بالا ممکن است برای سلامتی شما خطرساز باشد.

دو گونه اصلاح ژنتیکی شده پاپایا در دهه نود میلادی در هاوایی معرفی شدند  تا پاپایا را به اولین میوه اصلاح ژنتیکی شده که به بازار آمریکا معرفی شده است بدل کند.

 

منبع

© کپی و نشر این مقاله با ذکر منبع بلامانع است.

 

دیدگاه‌ها (۰)

*
*

پنج × دو =